Börja träna hos oss!

ARTICLE
187
d130179f04f8455262425337a4d699f2
Tillbaka

Få repetitioner för unga otränade

När man låter unga otränade idrotts- utövare börja med styrketräning är det av tradition vanligt att låta ungdomarna utföra många lyft med en lättare vikt.
När man låter unga otränade idrotts- utövare börja med styrketräning är det av tradition vanligt att låta ungdomarna utföra många lyft med en lättare vikt. Unga spelare tål mjölksyra mindre bra och mjölksyra gör musklerna både svaga och okoordinerade. Det gör att tekniken i varje lyft blir sämre och sämre. Erfarna lyftare säger att 13-15 repetitioner är svårt att utföra med bibehållen teknik även för den som tränat under lång tid och anses som vältränade. Styrketräning i en mening att bli starkare kan utföras på olika sätt med olika belastningar och antal lyft. Genom att jämföra tre nybörjargrupper i styrketräning med en grupp som inte tränar styrketräning lät man en grupp utföra 4 set på en belastning motsvarande 3-5RM. Dom anda två grupperna gjorde 13-15RM respektive 23-25 RM. Läs mer: Få repetitioner för unga otränade

Jag vill veta mer och önskar bli kontaktad av Ultimate Performance

 
Kontaktuppgifter
 

Uppsala

Tel: 018-60 10 00

Adress: Edith Södergrans gata 7

E-post: uppsala@ultimateperformance.se


Stockholm

Tel: +4670 550 57 54

E-post: stockholm@ultimateperformance.se


 

Translate

51